img1

'Mijn team is een verbindende factor tussen IT en de werkmaatschappijen''

Pamela, servicecoördinator Servicedesk & Werkplekbeheer


Pamela is servicecoördinator Servicedesk & Werkplekbeheer bij VolkerWessels ITBV. Zij werkt alweer vijf jaar bij VolkerWessels. Met een team van vijfenveertig collega’s staat zij dagelijks klaar de werkmaatschappijen binnen VolkerWessels te ondersteunen bij de IT-vragen. 

Pamela heeft in de vijf jaar dat zij bij VolkerWessels werkt een flinke groei doorgemaakt. Voordat zij teamleider werd van de Servicedesk, werkte zij zelf in een van de servicedeskteams. De laatste drie jaar is zij servicecoördinator. “Ik heb een communicatieopleiding gedaan, dus geen IT-achtergrond. Via een detacheerder heb ik me laten omscholen naar de IT. Mijn eerste opdracht was bij VolkerWessels en ik ben niet meer weggegaan.”

Vooral de open en directie cultuur bij VolkerWessels ITBV spreekt Pamela erg aan. "Je kan altijd alles aan iedereen vragen en iedereen wil je ook helpen of in ieder geval in de goede richting brengen. Dat geldt eigenlijk voor heel VolkerWessels. Ook bij de werkmaatschappijen is dat zo en daar pas ik goed bij.”

In nauwe samenwerking
Servicedesk & Werkplekbeheer werkt voor alle werkmaatschappijen in Nederland. Het werkgebied is verdeeld in regio’s, elk regioteam heeft zijn eigen teamcoördinator die ervoor zorgt dat het operationeel goed loopt. “De regioteams werken nauw samen met elkaar en ook met de andere teams van VolkerWessels ITBV. Neem bijvoorbeeld het Collaboration team, er wordt geen laptop uitgeleverd zonder dat daar Teams op zit. Samen zorgen wij dat het geregeld is.”

Verbindende factor
“Mijn team is een verbindende factor tussen IT en de werkmaatschappijen. Zij zien wat medewerkers van VolkerWessels in de praktijk doen en maken een vertaling naar de technische collega’s van ITBV. Afhankelijk van het aantal medewerkers op een locatie, krijgt een werkmaatschappij een bepaald aantal dagen support van Servicedesk & Werkplekbeheer. Een werkplekbeheerder op een vestiging of locatie zorgt dat nieuwe medewerkers een laptop krijgen en dat vragen beantwoord worden. Het eerste aanspreekpunt blijft altijd de Servicedesk. Kan de Servicedesk het niet op afstand oplossen, dan wordt het doorgezet naar Werkplekbeheer. Als de werkplekbeheerder op de locatie is, kan het gelijk worden opgepakt.”

‘Ik ga waar ik nodig ben’
‘s Ochtends begint Pamela altijd met een teamoverleg. Dat kan met een servicedesksteam zijn of een beheerteam. “Daar bespreken we wat er speelt die dag: is er nog ergens hulp bij nodig, zijn er verstoringen? Daarna kijken we wie wat gaat doen. Ik vind het belangrijk om te weten waar mijn teamleden zitten, waar ze werken. Wat ik het leukst vind is om mijn collega’s te zien op het werk, vragen hoe het gaat en eventueel helpen met adviezen. En als we een mijlpaal hebben bereikt, een verandering waar gebruikers en werkplekbeheerders blij van worden, word ik daar op mijn beurt ook blij van.”

Ruimte voor groei
Pamela heeft in de vijf jaar dat zij bij VolkerWessels werkt een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Van servicedeskmedewerker, naar servicecoördinator Servicedesk en Werkplekbeheer. En daar blijft het wat haar betreft niet bij. “Voorlopig ben ik nog niet klaar met groeien. Ik gaf eerst leiding aan een team van acht, dat zijn er nu vijfenveertig. Binnen VolkerWessels ITBV is ontwikkeling van jezelf en van je afdeling belangrijk. Iedereen die wil groeien, krijgt hiervoor mogelijkheden.”

'Door in het diepe te springen, kon ik sneller leren.'