Ronnie Brans – business Controller
Wat hebben de A58, de A16 en de A4 in West-Brabant gemeen? Ze vallen allemaal binnen het onderhoudsprogramma Variabel Onderhoud Zuid-Nederland (VOZN). Vier jaar lang zijn KWS Eindhoven, KWS Roosendaal en Gebr. Van Kessel Onderhoud samen met Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het onderhoud van de verhardingen en kunstwerken aan het Rijkswegennet in deelgebied West-Brabant. Geen vastomlijnd bouwproject, maar een dynamisch proces waarin samenwerking, data en flexibiliteit centraal staan. En waarin projectcontrol een sleutelrol speelt. Ronnie Brans, business controller bij KWS Eindhoven, neemt ons mee in de dynamiek van dit omvangrijke project.
Voor het deelgebied West-Brabant bepaalt KWS samen met Rijkswaterstaat waar onderhoud nodig is én hoe dat wordt uitgevoerd. Dat maakt het anders dan traditionele contracten. Er is geen vooraf vastgelegde scope, dit gebeurt doorlopend: technische teams gaan samen op pad om te bepalen welke onderhoudsmaatregelen er nodig zijn. “In plaats van dat alles vooraf vastligt, werken we met scenario’s. Je leert steeds bij en je analyses worden steeds beter”, vertelt Ronnie.
Dat vraagt om flexibiliteit, samenwerking en een scherpe blik. Want hoe houd je grip op een onderhoudsprogramma dat zich gaandeweg ontwikkelt?
Elke onderhoudsactie wordt financieel gemonitord – van ingeschatte kosten tot werkelijke uitgaven, van inzet van personeel tot rendement. Samen met de projectcontrollers wordt elk weekendonderhoud geanalyseerd en gebruikt om het volgende weekend nóg scherper te sturen. “In één weekend leggen we kilometers asfalt. Daarna wil je zo snel mogelijk weten: is het gegaan zoals gepland? Wat kunnen we leren voor de volgende?”
Doordat het project vier jaar loopt, bouwt het team steeds meer data op. Die inzichten leiden tot betere prognoses, slimmere inzet van mensen en middelen en uiteindelijk: duurzamer onderhoud.
Project control is meer dan een dashboard bijhouden. Het vraagt om communicatie met uiteenlopende stakeholders: van projectmanagers en technisch managers tot directeuren van de drie betrokken VolkerWessels ondernemingen. Want wat financieel gebeurt in dit project, heeft directe impact op hun resultaten. “Je bent het financiële geweten van het project. Daar wordt naar geluisterd. Wat jij signaleert, maakt echt het verschil.”
De combinatie van data-analyse, heldere rapportages en scherpe doorkijk maakt dat projectcontrollers een onmisbare rol vervullen in het team. Altijd kritisch en constructief, gericht op een gezamenlijk doel: onderhoud dat efficiënt, verantwoord en toekomstbestendig is.
Van civiele techniek tot bouw & vastgoedontwikkeling en spoor- en wegenbouw. De mogelijkheden binnen VolkerWessels zijn oneindig.
Volgens Ronnie ligt de kracht van project control in de verbinding tussen kantoor en buiten.
“Buiten zie je wat er echt gebeurt. Wat je berekent of analyseert, wordt daar werkelijkheid – tastbaar en concreet. Als je op pad gaat met uitvoerders of projectbegeleiders, merk je meteen hoeveel trots er zit in het werk dat we doen. Collega’s vertellen met plezier over de projecten waar ze aan werken. Als je nieuwsgierig bent naar dat proces en energie haalt uit samenwerken, dan pas je hier perfect als projectcontroller.”
Zo speel je als projectcontroller een actieve rol binnen het projectteam. Je bewaakt deadlines, zorgt dat data op tijd beschikbaar is en brengt structuur in de voortgang. “Natuurlijk ben je ook degene die zegt dat iets op tijd aangeleverd moet worden, maar collega’s willen óók dat je ze meeneemt in de financiële doorkijk van het project. Ze willen weten waar ze staan en bijdragen aan een positief resultaat.”
Het VOZN-team bestaat uit medewerkers van verschillende vestigingen van KWS en is inmiddels uitgegroeid tot een hecht team waarin mensen elkaar weten te vinden. Die verbinding is essentieel om als collectief te blijven leren, te verbeteren en resultaat te boeken. Als projectcontroller heb je daarin een duidelijke stem – en draag je bij aan werk dat er maatschappelijk echt toe doet.
“Je draagt hier bij aan iets wat ertoe doet – het toekomstbestendig maken van het wegennet. Al sta je daar misschien niet elke dag bij stil.”