img1

‘Ik maak dingen mogelijk waardoor andere netwerkbeheerders projectlocaties kunnen inrichten'

Benjamin, netwerkbeheerder

Na twintig jaar detachering vond Benjamin drie jaar geleden als netwerkbeheerder bij VolkerWessels zijn vaste plek. 
“Ik herinner me toen ik de opdracht van VolkerWessels via mijn detacheerder binnenkreeg, ik dacht dat deze opdracht onvoldoende uitdaging zou bieden. Toch ging ik op gesprek. Dezelfde week was de overdracht en de week erna startte ik. Het bleek een gigantische klus, veel complexer dan ik in eerste instantie dacht. We hebben het netwerk met elkaar omgebouwd naar een soepel lopende machine. Achteraf ben ik heel blij dat ik de stap heb gezet.”

Bij VolkerWessels ITBV werkt Benjamin vooral aan de backend. “Een aantal netwerkbeheerders zit aan de functionele kant, de eindgebruikerskant. Ik werk in het datacenter, bedenk oplossingen. Het is de meer complexe kant. Waar een aantal van mijn collega’s naar projectlocaties gaat, ga ik naar datacenters. Ik maak dingen mogelijk waardoor andere netwerkbeheerders projectlocaties kunnen inrichten.”

'Geweldige migratie'
Op de vraag wat voor Benjamin een leuke werkdag is, hoeft hij niet lang na te denken. "Elke dag is leuk."
Als hij toch iets moet kiezen, kiest hij de datacentermigratie van Schiphol naar Rotterdam. “We hebben toen alle firewalls, alle actieve componenten, verhuisd. Dat is echt een mooi voorbeeld voor werken als een team. Alle netwerkbeheerders waren erbij betrokken. De migratie duurde van acht uur ’s avonds tot vijf uur in de ochtend. We hebben apparaatgroep per apparaatgroep verhuisd, terwijl iedereen op de kantoren gewoon kon doorwerken. Dat ging omdat het allemaal dubbel is uitgevoerd. Het was een geweldige migratie, waar we gewoon de kern van ons datacenter opgepakt en verhuisd hebben.” 

Binding
“Ik heb veel werk rondom het datacenter, dat zijn zelfstandige projecten waarin nieuwe diensten worden gebouwd. Ik probeer zo vaak mogelijk naar werkmaatschappijen te gaan, zo houd ik binding met de klanten. En dat niet alleen, het is ook gewoon leuk om met elkaar aan tafel zitten en te kijken waar problemen zijn, waar we verder kunnen verbeteren of waar geïnvesteerd moet worden."

Nee is ook een antwoord
"Als er iets nieuws nodig is gaan we met de architecten in overleg of het haalbaar is en wat de kosten zijn. Als er allemaal groene vinkjes zijn, gaan we door. En als dat niet zo is, is nee ook een antwoord. Ik vind het wel belangrijk om altijd te beargumenteren waarom we iets niet doen en om een alternatief te bieden. De samenwerking met iedereen binnen ITBV, om het goed te doen voor onze eindgebruikers, dat is waar het om draait. Ik ben heel blij dat ik de stap naar VolkerWessels heb gezet.”

'Ik probeer zo vaak mogelijk naar werkmaatschappijen te gaan. Zo houd ik binding met de klanten.'