img1

‘Ik heb geen moment spijt gehad van mijn overstap van sales naar IT’’

Maurice, werkplekbeheerder


Maurice werkt sinds een half jaar bij VolkerWessels ITBV en is samen met een team van twintig collega’s verantwoordelijk voor het beheer van de werkplekken. 

“Mijn vaste werkplek is Vianen maar in de praktijk ben ik daar minder dan bij de locaties die binnen mijn werkgebied Midden-Nederland vallen. Mijn werkdag is heel divers. Ik werk elke dag bij een andere werkmaatschappij, dat wordt een week van tevoren ingepland. Als het nodig is wissel ik de dagen zelf om.”

Eerstelijns of tweedelijns
"Met mijn ICT-contactpersoon van de werkmaatschappij stem ik af welke dag handig is om langs te komen. Neem bijvoorbeeld Reinaerdt Deuren in Haaksbergen, dat is een hele grote deurenfabrikant met meer dan tweehonderd medewerkers. De ICT-contactpersoon bij de werkmaatschappij verzamelt de meldingen van de gebruikers. Hij voert ze in in ons systeem. Ik weet van tevoren wat ik moet doen. Zo kan ik vooraf dingen klaarmaken die bijvoorbeeld vervangen moeten worden. Voordat ik een ticket krijg, heeft een servicedeskmedewerker al naar de melding gekeken. Zij zijn de eerstelijns, daar komen de meldingen binnen. Als de servicedeskmedewerker het niet kan oplossen, wordt contact opgenomen met mij en ga ik ermee aan de slag.”

Ontwikkelingskansen
"VolkerWessels ITBV is onderdeel van VolkerWessels en zorgt voor de basis-infrastructuur voor ruim 100 werkmaatschappijen met 12.000 eindgebruikers verspreid over Nederland. “Ik wist dat ik bij een grote onderneming terecht zou komen met veel ontwikkelingsmogelijkheden. Ik wist ook dat VolkerWessels een vooruitstrevend bedrijf is. Beide sprak mij erg aan. Ik leer elke dag nieuwe dingen en dat maakt dat ik mezelf verder kan ontwikkelen en kan doorgroeien.”

Sparringsmaatje
“Alle medewerkers bij ITBV hebben naast een leidinggevende ook een talentcoach. Die is er speciaal voor de medewerker om te kijken waar je staat, waar je naar toe wilt en waar je tegenaan loopt. Als iets niet goed gaat kan ik altijd bij hem terecht. Hij is ook een soort sparringsmaatje en als privé iets niet helemaal lekker loopt, wordt ook daar in geïnvesteerd.

Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk, ook omdat ik weet dat er nog zoveel ontwikkelingen gaande zijn en ik daaraan mag deelnemen.
Samen met mijn talentcoach heb ik op papier gezet waar ik naartoe zou willen werken. Wat ik erg leuk vind, dat komt ook door mijn salesachtergrond, is omgaan met mensen. Ik hou echt van persoonlijk contact, daar zou ik wel meer mee willen doen.”

Belangrijke eigenschappen
“Als werkplekbeheerder ben je het visitekaartje van VolkerWessels ITBV. De eerste in de lijn is de servicedeskmedewerker, die zien eindgebruikers niet. Als het probleem niet kan worden opgelost, wordt het doorgezet naar de werkplekbeheerders. Het is belangrijk voor degenen die op deze functie solliciteren dat ze communicatief sterk zijn en geen afwachtende houding hebben. Je moet goed met mensen kunnen omgaan, duidelijke afspraken maken en je aan je planning houden. En als je er zelf niet uitkomt, je collega’s vragen. Het is essentieel om als werkplekbeheerder deze eigenschappen te hebben.”

Op de vraag wat voor Maurice zijn leukste werkdag was, kan hij niet echt antwoorden. “Ik leer steeds meer mensen kennen, als ik nu ergens binnenkom ken ik al veel mensen en maak ik altijd even een babbeltje. Elke dag is anders én heel erg leuk.”

'Ik ga elke dag met plezier naar mijn werk. Ook omdat ik weet dat er nog zoveel ontwikkelingen gaande zijn en ik hieraan mag deelnemen.'