De kans om in de 'Champions League' van de bouw te werken aan de meest uitdagende projecten in Nederland trok me enorm aan.

Ivar Looije - Management Trainee

Van Hattum en Blankevoort

De kans om in de 'Champions League' van de bouw te werken aan de meest uitdagende projecten in Nederland trok me enorm aan.

Ivar Looije - Management Trainee

Van Hattum en Blankevoort

Een management trainee aan het woord

Wat herinner jij je nog van jouw eerste dag bij Van Hattum en Blankevoort?

In mijn eerste week viel de sterke samenwerking binnen het project en met de opdrachtgever meteen op. Dit zorgde voor een goede sfeer in de keet en gaf me echt een warm welkom.

 

Wat houdt een traineeship voor jou in?

Een traineeship was niet het eerste waar ik aan dacht na het afronden van mijn master bedrijfskunde. Vaak wordt een traineeship gezien als een startersfunctie, terwijl ik al enkele jaren werkervaring had opgedaan, voornamelijk in de werkvoorbereiding en uitvoering binnen de civiele techniek en bouw. Toch koos ik voor een management traineeship bij Van Hattum & Blankevoort om ervaring op te doen in nieuwe gebieden zoals contract-, tender- en ontwerpmanagement, en om direct een netwerk binnen het bedrijf op te bouwen. De kans om in de 'Champions League' van de bouw te werken aan de meest uitdagende projecten in Nederland trok me enorm aan. Nu weet ik dat ik echt de juiste keuze heb gemaakt!

 

Hoe verloopt jouw traineeship?

Eerste periode – Contractmanagement Herstel Prinses Margriettunnel A7

Tijdens mijn eerste periode ben ik bezig geweest met contract-, inkoop- en financieel management van het project Herstel Prinses Margriettunnel A7. Na de engineeringsfase is het contract met een vaste aanneemsom opgesteld, inclusief een lijst met uitgangspunten en mogelijke wijzigingen. In nauwe samenwerking met de projectleider begeleidde ik het proces rondom deze wijzigingen. Daarnaast ondersteunde ik de projectcontroller en heb ik de inkoop en contractvorming voor de nieuwe uitvoeringsfase opgepakt, waarbij ik ook bezig ben geweest met het afhandelen van meer- en minderwerken.

Tweede periode – Bedrijfsbureau Regio Zuid

In mijn tweede periode ondersteunde ik het tenderteam van Van Hattum en Blankevoort – regio Zuid – bij diverse aanbestedingen. Een van de projecten waar ik aan bijdroeg was een aanbieding vanuit VolkerWessels Hoogspanning Civiel (een samenwerking tussen KWS en Van Hattum en Blankevoort) voor TenneT, gericht op de opwaardering van het hoogspanningsnetwerk. Daarnaast werkte ik mee aan een succesvolle tender voor ProRail voor de realisatie van een onderdoorgang in Schiedam – een project dat inmiddels is gegund aan Van Hattum en Blankevoort.

Tenderwerk vormde slechts een deel van mijn werkzaamheden op het bedrijfsbureau. Gedurende deze periode kreeg ik de kans om de brede scope van het bedrijfsbureau te ervaren. Zo trad ik op als kwartiermaker voor een mogelijk toekomstig project, droeg ik bij aan een marktconsultatie en fungeerde ik als kartrekker tijdens de dialoogronde van een potentiële aanbesteding.

Derde periode – Ontwerpcoördinatie Zuidasdoktunnel

Momenteel bevind ik mij in mijn derde periode, waarin ik de rol van ontwerpcoördinator vervul binnen het project Zuidasdoktunnel. Dit grootschalige project wordt in bouwteamverband uitgevoerd door VolkerWessels in samenwerking met de opdrachtgever. Samen werken we aan het ontwerp en denken we na over de uitvoeringsstrategie van deze complexe opgave.

Vanwege de omvang is het project opgedeeld in meerdere deelprojecten. Ik ben betrokken bij het deelproject Infra, dat – kort gezegd – alles omvat behalve de tunnels. Binnen dit deelproject komen diverse disciplines samen, zoals GWW, waterhuishouding en openbare ruimte, wat de scope complex en uitdagend maakt.

Als ontwerpcoördinator spreek ik veel met de verschillende ontwerpleiders en de ontwerpmanager van het deelproject. Ik ben in deze rol gestart bij de aanvang van het Voorlopig Ontwerp (VO) en heb mij sindsdien gericht op de planning, het coördineren van raakvlakken, het begeleiden van TOM’s, het introduceren van Scrum als werkwijze en het organiseren van de review van de VO-documenten en de overdracht hiervan naar calculatie toe. Daarnaast heb ik bijgedragen aan de voorbereiding van het Definitief Ontwerp (DO) en de aanpak daarvan.

Vierde periode – Uitvoering Zuidwestboog Meteren

In oktober staat de definitieve indiening van het VO gepland – een mooi moment om mijn werkzaamheden af te ronden en te starten met mijn vierde periode. Tijdens deze periode zal ik de rol van uitvoerder op mij nemen bij het project Zuidwestboog Meteren.
 

Omschrijf een gemiddelde werkdag

Mijn werkdag begint vroeg met een kop koffie en het doornemen van mijn e-mails. Daarna focus ik op mijn geplande taken en vergaderingen. Gedurende de dag ben ik vaak in overleg of bereid ik deze voor. Als ik op locatie ben bij een project in uitvoering maak ik af een toe een rondje over de bouwplaats om op de hoogte te blijven van de voortgang van de werkzaamheden die week.

 

Op welke wijze speelt duurzaamheid en circulariteit een rol in jouw functie?

Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol binnen de projecten bij Van Hattum en Blankevoort. Zo werkte ik tijdens mijn eerste periode aan een contractwijziging om materieel uit te rusten met een NoNOx-filter, wat de stikstofuitstoot reduceert. Ook bij tenders speelt duurzaamheid een belangrijke rol: door een lage milieukostenindicator (MKI) aan te bieden, maken we onze offerte aantrekkelijker voor opdrachtgevers.

 

Wat is er zo leuk aan jouw baan?

De samenwerking en de omgang met collega’s geeft me veel energie, net als het behalen van gezamenlijke doelen. Bijvoorbeeld het bereiken van een akkoord over een contractwijziging of het binnen halen van een aanbesteding waaraan we als team hard hebben gewerkt. Ook de dagelijkse interactie met collega’s zorgt ervoor dat ik elke dag met plezier aan de slag ga.

 

Wat vind je gaaf aan Van Hattum en Blankevoort?

Ik voel me helemaal thuis in de cultuur van Van Hattum en Blankevoort. Voor mij draait deze cultuur om samenwerking, zowel met collega’s als met regio’s, business units en opdrachtgevers. Verantwoordelijkheid nemen is ook een belangrijk aspect, iets wat mij erg aanspreekt.

Er worden regelmatig activiteiten georganiseerd. Zo zijn er kwartaalbijeenkomsten en projectbijeenkomsten om successen te vieren, en op vrijdag is er vaak een borrel om de week af te sluiten. Ook kun je zelf initiatief nemen. Zo zijn we met een groep van het project ‘Herstel Prinses Margriettunnel A7’ gaan padellen, wat ondertussen een vaste activiteit is geworden voor het hele projectteam en iets wat ik in de tweede periode bij regio Zuid ook heb doorgezet.

 

Welk project of gebeurtenis bij Van Hattum en Blankevoort is jou tot nu toe het meest bijgebleven?

De goede sfeer en samenwerking op het project ‘Herstel Prinses Margriettunnel A7’ me altijd bijblijven.

 

Hoe zorg jij ervoor dat je een goede werk-privébalans houdt?

Verantwoordelijkheid nemen voor je werk is een kernwaarde bij Van Hattum en Blankevoort. Dit betekent dat ik me niet voor elk uurtje hoef te verantwoorden en dat het prima is om een keer eerder te stoppen voor privézaken. Ik zorg er wel voor dat mijn werk af is, zodat ik daar buiten werktijd niet mee bezig hoef te zijn.

 

Welke tip zou je meegeven aan aanstormend civiel technisch talent?

Ga voor de uitdaging en doe wat je leuk vindt! Neem verantwoordelijkheid en vertrouw op je eigen kracht; zo zul je altijd je plek vinden binnen een organisatie.

Volg ons op

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een JobAlert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!