Projectcontroller Annet, werkzaam bij VolkerRail, vertelt over samenwerken, invloed en vertrouwen bij bouwcombinatie SVS voor Groot Onderhoud Schiphol.

Annet van den Heuvel - Projectcontroller

VolkerRail

Projectcontroller Annet, werkzaam bij VolkerRail, vertelt over samenwerken, invloed en vertrouwen bij bouwcombinatie SVS voor Groot Onderhoud Schiphol.

Annet van den Heuvel - Projectcontroller

VolkerRail

Voor Annet van den Heuvel draait projectcontrol om meer dan alleen cijfers. Binnen de bouwcombinatie Strukton Volker Schiphol (SVS) combineert ze financiële scherpte met procesinzicht, samenwerking en oplossingsgericht denken. “Projectcontrol bij VolkerRail is allesbehalve standaard”, vertelt ze. “Je krijgt de ruimte om je rol vorm te geven, je werkt aan projecten met maatschappelijke impact én je groeit in een omgeving waarin vertrouwen centraal staat.”


Anders dan andere projecten
Annet begon haar loopbaan bij VolkerRail als assistent-controller en groeide door tot projectcontroller. Daardoor heeft ze een brede blik ontwikkeld: van onderhoud tot grootschalige projecten met bouwcombinaties. “Ik heb elk jaar wel nieuwe projecten gedaan. Die afwisseling maakt dat je blijft leren.”

Een van de hoogtepunten is voor haar het project Groot Onderhoud Schiphol, waarin nauw wordt samengewerkt met meerdere partijen. “Omdat we samen - Strukton, VolkerRail en ProRail - de onderzoeksfase zijn ingegaan, konden we als team kiezen voor een innovatieve spoorconstructie en een proefkilometer aanleggen. Juist door deze samenwerking hebben we dat voor elkaar gekregen”, vertelt Annet trots.

 

Groot Onderhoud Schiphol: complex én uniek
Dat dit project anders is, blijkt wel uit de omvang en complexiteit. Tussen 2022 en 2028 wordt de Schipholspoortunnel volledig vernieuwd. Daarbij worden onder meer de spoorstaven, bovenleiding en treinbeveiliging vervangen en perronsporen verhoogd.

Een extra uitdaging: het treinverkeer moet doorgaan. Daarom zijn er verspreid over zes jaar meerdere treinvrije periodes ingepland. Een unieke klus op een van de drukste stations van Nederland, die niet alleen technisch complex is, maar ook organisatorisch veel vraagt van de betrokken teams.

Werken in een bouwcombinatie
Werken in een bouwcombinatie betekent vooral nieuwe processen leren, werken met onbekende systemen en een gedeeld belang. “Alles werkt anders dan in een standaard project”, vertelt Annet. “We moesten afstemmen hoe we elkaars uren registreren, kosten boeken en systemen koppelen. Dat vraagt om structuur en goede afspraken.” 

Voor Annet betekent de intensieve samenwerking dat ook de contractvorming gezamenlijk is opgepakt. “Normaal voeren we een opdracht uit,” vertelt ze, “maar hier hebben we samen met ProRail in een bouwteam zelf de contracten opgesteld. Dat brengt veel meer verantwoordelijkheid én invloed.” Haar belangrijkste les? “Alles goed vastleggen. Je werkt wel samen in één team, maar juist dan moet je scherp blijven.”

Van civiele techniek tot bouw & vastgoedontwikkeling en spoor- en wegenbouw. De mogelijkheden binnen VolkerWessels zijn oneindig.

Download nu het loopbaanboek voor financials om een compleet beeld te krijgen.

Loopbaanboek

Weten wat je aan elkaar hebt
Annet blikt nu al tevreden terug op het project. “We zijn aan iets ingewikkelds begonnen en in het begin waren er wat wisselingen in het team, maar inmiddels vormen we een vaste club en dat voelt gewoon sterk. Je weet wat je aan elkaar hebt.” 

De fysieke plek maakt het werk voor Annet extra bijzonder. “Werken op Schiphol is uniek. Je ziet de vliegtuigen, zit midden in de uitvoering. Veel projecten draaien alleen ’s nachts of in het weekend, maar er gebeurt ook veel overdag. Dan zit je in de bouwkeet, zie je de monteurs bezig, dat maakt het levendig en tastbaar. Dat je als projectcontroller zó dicht op de praktijk zit, vind ik het mooiste.”

 

Bouwen aan vertrouwen én flexibiliteit
Binnen het project is Annet verantwoordelijk voor de financiële toelichting richting de stuurgroep en de directies van de betrokken partijen. “De projectdirecteur kwam vanuit Strukton, maar kende onze systemen niet. Dus tijdens stuurgroepoverleggen keek iedereen naar mij.” Een spannend moment, maar ze kijkt er met voldoening op terug. “Je zit daar met vijftien mensen aan tafel en iedereen verwacht duidelijkheid van jou. Dat verliep uiteindelijk prima en dan voel je dat je op je plek zit.”

 

Ruimte en vertrouwen om te groeien
Wat haar al bijna tien jaar bij VolkerRail houdt? “Vooral het vertrouwen en de flexibiliteit. Er wordt wat van je gevraagd, maar je krijgt ook ruimte om werk en privé goed te combineren. En als je wilt doorgroeien, dan kán dat echt.

Ook de sfeer speelt een grote rol. “Veel collega’s werken hier al jaren. Dat geeft stabiliteit én saamhorigheid. Iedereen is betrokken. Als ik in het weekend een projectleider moet bellen, is dat geen probleem. Mensen willen het beste voor het project én voor elkaar.”

Volg ons op

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een JobAlert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!