“Wekelijks houden we samen met het bouwteam scherp in de gaten of de ontwerpwerkzaamheden binnen budget blijven.” 

Erik de Vries - Projectcontroller

KWS

“Wekelijks houden we samen met het bouwteam scherp in de gaten of de ontwerpwerkzaamheden binnen budget blijven.” 

Erik de Vries - Projectcontroller

KWS

Wie weleens langs station Amsterdam Zuid rijdt, weet hoe druk het er is. Kantoortorens, reizigers, voetgangers, fietsers: alles beweegt door elkaar. Precies daar, op het kruispunt van de A10, station en Zuidas, werkt VolkerWessels Infra aan de aanleg van een nieuwe tunnel die essentieel is voor de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad.

Met het Zuidasdok, een samenwerking van Rijkswaterstaat, de gemeente Amsterdam en ProRail, wordt het complexe ontwerp van de tunnel in een bouwteam uitgewerkt. In deze fase draait het vooral om het ontwerp, van schets tot definitief ontwerp. “Alles aan dit project is maatwerk. De ruimte is beperkt, de grond zit vol kabels, leidingen en bestaande funderingen en er moet ondergronds gebouwd worden zónder dat het leven bovengronds stilvalt. We maken een open bouwkuip terwijl er op zeer korte afstand veel hoogbouw omheen staat. Dat vraagt om uiterste precisie en een ontwerp waarin elke stap tot op detail is doordacht.”

 

Grip houden als alles in beweging is

Erik werkt al ruim 25 jaar bij VolkerWessels en weet wat het is om aan grote projecten te werken. Toch blijft Zuidasdok bijzonder. “De werkwijze voor de financial is niet heel anders dan andere projecten, behalve dat het veel omvangrijker is.” Op dit moment werkt hij twee dagen per week voor Zuidasdok en bewaakt hij het budget van de ontwerpfase: “Wekelijks houden we samen met het bouwteam scherp in de gaten of de ontwerpwerkzaamheden binnen budget blijven.” In de praktijk betekent dat veel rekenen, analyseren, afstemmen en bijsturen en maakt Erik overzichten van alle uitgaven en budgetteert hij hoeveel mensen wanneer nodig zijn voor welk deel van het ontwerp en rapporteert hij daarover binnen het bouwteam.

De samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer is intensief. “We werken onder grote tijdsdruk aan het ontwerp, want begin 2027 moet volgens de planning de bouw van start gaan. Het beschikbare budget vraagt om scherpe keuzes en zorgvuldig verwachtingsmanagement aan beide zijden.”

 

De basis is vertrouwen

In de ontwerpfase bewaakt Erik het budget en houdt hij bij hoeveel mensen wanneer nodig zijn voor welk onderdeel van het ontwerp. “Dagelijks werken er honderden mensen aan dit project. Dan is het essentieel dat je scherp blijft op het financiële plaatje, juist in de dynamiek van zo’n groot ontwerptraject.”

Die combinatie van inhoud, precisie en samenwerking maakt het werk voor Erik boeiend. “We leggen nu de basis voor iets dat de komende decennia onderdeel wordt van de stad. Dat geeft dit werk betekenis.”

 

Bouwen aan iets groters dan vandaag

De bouw van de Zuidastunnel is een project van de lange adem: “Het is complex bouwen op deze locatie. Alles moet afgestemd, berekend en getest worden voor je buiten écht aan de slag kunt.” 

Dat is volgens Erik precies wat VolkerWessels typeert: het maken van projecten voor nu en voor toekomstige generaties. “Het ontwerp is een omvangrijk traject dat tot in detail wordt uitgewerkt. Je weet dat het tijd kost, maar uiteindelijk zie je in de stad terug waar je nu de basis voor legt.”

Volg ons op

Kun je de vacature die je zoekt niet vinden?

Maak een JobAlert aan en ontvang een melding per mail
wanneer er nieuwe vacatures zijn!